• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69524
+
-

170  هکتار از طبیعت کرمان خاکستر شد

۱۷۰ هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی این استان از ابتدای امسال تاکنون در آتش سوخته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عرصه های منابع طبیعی شمال استان کرمان طی سال گذشته شاهد ۲۵ فقره آتش سوزی در سطح ۹۸ هکتار از اراضی این استان بوده است. 

به گزارش ایرنا، «مهدی رجبی زاده» علت وقوع آتش سوزی بیشتر را نسبت به سال گذشته در عرصه‌های منابع طبیعی بارش باران و در نتیجه رویش گیاهان مرتعی عنوان کرد و افزود: گرمای تابستان موجب خشک شدن گیاهان می شود و با یک خطای انسانی و حتی عوامل طبیعی ممکن است دچار آتش سوزی شود.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد وقوع آتش سوزی های مراتع طبیعی در استان کرمان عامل انسانی گزارش شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه وقوع آتش سوزی های مکرر در مراتع منابع طبیعی طی سال جاری نگران کننده است گفت: تقریبا هر روز شاهد آتش سوزی در منابع طبیعی استان کرمان هستیم. رجبی زاده با بیان اینکه بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی کرمان ۸۰۰ میلیون مترمکعب است ادامه داد: سالانه ۲۳ میلیارد مترمکعب بارندگی در استان کرمان داریم که ۷۰ درصد این مقدار تبخیر می شود و سه میلیارد متر مکعب از آن به روان آب تبدیل می شود.


۳۷ هزار هکتار طاغزار اطراف  کرمان 

وی حوزه آبخیز شمال استان کرمان ۱۰ و نیم میلیون هکتار عنوان و تصریح کرد: در یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از این عرصه عملیات آبخیزداری انجام شده که منجر به مدیریت سالانه ۳۶۰ میلیون مترمکعب و ۹۸ میلیون متر نفوذ آب به سفره های زیرزمینی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان به وجود ۳۷ هزار هکتار طاغ‌زار در اطراف شهر کرمان اشاره کرد و افزود: کاشت طاغ در اطراف کرمان از سال ۴۵ آغاز شده و تا سال ۸۵ به پایان رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید